onsdag 18 september 2013

Nu sätter vi igång på riktigt!

Ja, jag är nu inne på min andra vecka på Konstskolan i Stockholm och introduktionsveckan är över. I måndags började jag med konsthistoria på förmiddagen. Vi pratade om surrealismen.. Det var annorlunda, intressant och roligt när vi fick i uppgift att  skriva fyra historier. Det gick till på det sättet att var och en fick skriva några meningar,  på temat tatueringar, utan att visa det för de övriga. Sedan läste vi upp en av historierna för resten av klassen. Det blev väldigt roliga berättelser.
Efter lunch hade vi kroki, croquis, för första gången. Det var premiär för mig och det var rätt knepigt att få till det. Svårast var lutningarna och rätt proportioner.
Igår och idag har vi tecknat. Igår övade vi hela dagen på att teckna mellanrumsformer och se motivet på ett nytt sätt. Först skulle vi teckna i svart och vitt och därefter skissa linjer.
Idag har vi suttit i mörkret hela dagen och tecknat vita stilleben. Vi skulle öva på att teckna med hela gråskalan. Roligt men svårt och nu har jag rejält ont i axlar och rygg. Imorgon ska vi teckna med kol och sudda fram former. Det ska bli spännande. Teckna är roligt men det gäller att öva, öva och öva.. Därför sitter jag nu på kvällarna och skissar.Tyvärr så har jag blivit rejält förkyld så jag får se om jag kan gå imorgon. Håller tummarna.

2 kommentarer:

  1. Nu har Kreatima lördagsvisningar, se hemsidan.
    De har inspirationskvällar 2/10 skiss och 30/10 akryl. Jag tänkte gå på skisskvällen iaf. Kram/Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna!
      Kull att du tittar in här i bloggen. Vi håller ju på att teckna/skissa i skolan just nu så jag tror jag hoppar skisskvällen även om det hade varit kul. Idag har vi tex tecknat av en lax. Jag hör av mig om jag ändrar mig, man vet ju aldrig. Ha bra det bra! Kram T

      Radera