lördag 15 mars 2014

Skaparglädje i skulptursalen...

Denna vecka har varit superkul! Eftersom kursen rumslig gestaltning slutade i torsdags så var det ny kurs denna vecka, tisdag - torsdag. Vår klass var i skulptursalen och gjorde porträtt i lera. Det var sjukt svårt, mycket svårare än man tror, men jätteroligt. Nu kan jag nästan inte titta på en annan person utan att tänka: hur sitter ögonen, avstånd mellan mun och näsa, läpparna osv. Det var också roligt att få ha Karin tillbaka som lärare för hon är fantastisk.
Vi delades in två och två och skulle göra porträtt av varandra i lera. Ögonen var svårast men att få till rätt form var inte heller helt lätt. Sista dagen var tyvärr inte min modell där men hade hunnit med bra grund så jag är mycket nöjd och Karin tyckte jag fått fram ett bra uttryck och hittat mycket av det som var Lovisa och det var kul. Läskigast var att behöva skalpera skulpturen och  gröpa ur för att den inte ska spricka vid bränning. Jag var lite orolig att jag skulle få ont i handlederna igen men har inte känt av någonting vilket är skönt. På torsdagen fick alla ställa upp sina kavaletter på rad och vi tittade på våra porträtt. Häftigt.

               
                  Så här såg den ut efter två dagars jobb. Min modell, Lovisa, syns i bakgrunden.


Sista dagen fixade jag öronen och att få till små detaljer. Det blev bättre hårfäste. Det svåra var att modellen inte var där och även om jag hade fotograferat henne så blir det inte samma sak som levande modell. Tyvärr hittar man hela tiden nya saker att småpilla med och ser saker man behöver ändra. Jag hade lätt kunnat ägna några veckor till. Karin visade en film på ett proffs som gjorde ett porträtt och han höll på i fem veckor. Vi skulle fixa detta på tre dagar så Karin sa att vi gjort ett jättebra jobb allihop.

Nu återstår torkning och sedan ska den brännas. Hoppas den klarar det. Min förra tappade benet så jag håller tummarna att det går bra. Kommer sakna att vara i skulptursalen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar