tisdag 3 juni 2014

Silversmide - min första ring

Under våren har jag gått en kurs i silversmide, parallellt med Konstskolan. Som nybörjare rekommenderas att man börjar med att göra en ring för då går man igenom de grundläggande momenten inom silversmide. Vi var en liten grupp med en fantastiskt bra lärare. Alla hade gått silversmide tidigare så jag var den enda som var helt nybörjare. Jag skissade och designade min ring som dock förändrades lite under resans gång.
Silversmide är ett häftigt hantverk och nu vet jag definitivt hur mycket arbete det är att göra en ring. Tiden gick snabbt i smedjan och det blev stressigt att hinna med på slutet, men lyckades i alla fall få ihop mina delar. Jag kunde inte bestämma hur jag skulle ha min "kula" så jag har väntat med den. Eventuellt sätter jag på den när jag fortsätter kursen nu i juni.
Ovandelen är hamrad för att få en annan struktur än det släta. Ja så här blev den...och för att vara första gången så är jag mer än nöjd. Det har varit spännande och roligt att få skapa något helt eget!

   
Börja med att klippa ut metall (silver) och slå i stämplar.
Forma till trekant för att kunna löda ihop till en ring.
  


Fila, slipa och polera. Värma och vitkocka.

En ovandel som är slagen med hammare och en slät ring.




Min första ring som jag själv designat och gjort från grunden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar