onsdag 31 oktober 2012

Art journaling

Under tiden min oljemålning torkar så har jag återvänt till mitt kladd med akrylfärger. Jag behöver pröva mig fram hur olika färger och medium verkar tillsammans och min bok där jag gör min art journaling är perfekt för det. Denna sida har jag grundat med gesso och sedan arbetat med vattenfast akrylfärg och vattenlöslig glimmermist och testat hur det funkar på stämplar och genom masker/stenciler.

 
Jag började med glimmermist blå och grön i vardera hörn och sprayade genom en stencil.Sen ovanpå det har jag använd en annan stencil och sprayat röd glimmermist. Fjärlilen högst upp är blandat vit och svart gesso som jag lagt på mha pensel. Mallen är från när jag stansat ut en fjäril i plast. Fjärilen i mitten är bara gesso och först tog gesson upp färg från glimmermisten men la jag dit gesso försiktigt i dubbla lager blev det vitt. Den längst ner har jag använd modeling paste vilket inte syns men den är således upphöjd och sen målad med svart gesso. Har ritat med vit resp svart penna runt kanterna. Oranga ciklar är ritade med Neocolour II . Tog en fuktig pensel men då släppte färgen lite från gesson. Det blev liksom en lite för glatt yta. Sen har jag testat att dels spraya med gimmermist på stämplar dels löst upp lite neocolour II med vatten och sen penslat på stämpel och det är de röda prickarna tex längst ner till vänster. Det gick bra. Den gröna fjärlen är blandat neocolour och sk PITT penna. Texten fäste inte så bra men där stå : Colour makes me hapy". Det var jätteroligt att göra denna sida och att testa och se vilka olika medium som gick att blanda.

2 kommentarer:

  1. Jisses den här var läcker! Gillar variationen av mönster!

    SvaraRadera
  2. Tack! Jättekul att höra att du tycker om den!

    SvaraRadera