lördag 5 oktober 2013

Skapa i lera

Denna vecka har varit otroligt spännande på Konstskolan. Vi har haft teckning grund i två veckor och i tisdags var det dags att prova på olika material och lära oss hitta i skulptursalen (skulpturen). Vi delades in i två grupper. Till klassisk musik fick vi blunda och känna på en lerklump, väldigt avslappnande. Sen fick vi göra ett litet porträtt som vi ska ha nästa vecka då jag ska testa gips. Men sen påbörjade vi arbeten med att göra jättestora paprikor. Vi hade fått ta med varsin paprika och den skulle vi avbilda, men göra mycket större! Uppgiften var att göra en organisk och en kubistisk paprika med olika tekniker. Så det enda som jag tänkt på hela veckan är hur en paprika egentligen ser ut. Vissa av oss har även drömt om paprikan. Det har varit roligt men också svårt. Det är bara synd att tiden går så fort. Hade gärna haft lite mer tid och finslipat lite till. Alla har gjort fantastiska skapelser.
Dagarna med paprikan har verkligen varit annorlunda.....stå vid sin kavalett och med händer och olika verktyg skapa med musik i bakgrunden. Det har varit rätt mycket jobb också att banka lera, och i tisdags hade jag så ont i armar, axlar och rygg att jag trodde jag skulle dö. Men som tur var med lite massage, stretchövningar och väriktablett så gick det mesta över till onsdagen. Tur!


På fredagar har vi alltid teckning på förmiddagen och det är bra att öva och jag tycker det går lite bättre men är svårt. Ska försöka öva mer på kvällarna hemma, är bara såååå trött när jag kommer hem. Så smått börjar vi få in en rutin för hämtning och lämning men det är stressigt. Än så länge funkar det men det är ett pusslande varje dag hur vi ska göra. Det roliga är i alla fall att barnen gärna tittar på vad jag gör på dagarna och tycker det är spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar