söndag 29 december 2013

Mina egna tryck!

Som jag tidigare beskrivit har jag fått testa på grafik och att göra egna tryck efter alldeles egengjorda mallar från egna skisser. Det har varit jättespännande och roligt. Tyvärr så tog handlederna rätt mycket stryk. Jag har haft ont en tid, och två veckor i grafiken var kanske inte det bästa med allt karvande och ristande. En del sår på fingrarna blev det naturligtvis också när jag karvade med sylvassa verktyg i linoleumplattan. Jag fick alla moment godkända och det var faktiskt mycket roligare än jag trodde.
Andra veckan (vad vi gjorde första veckan, se tidigare inlägg) med grafik gjorde vi mallar till både linoleumtryck och  torrnålstryck. Två helt olika tekniker och knepigast och kladdigast var torrnålstrycket. Den dan jag skulle göra torrnålstryck var det luciafirande både på dagis och skolan så tyvärr blev det stressigt värre att hinna med mina tryck men är ändå nöjd efter omständigheterna. Här är några av de tryck jag gjorde:

Torrnålstryck - en uggla

Ytterligare ett torrnålstryck efter egen skiss.

Spännande att se hur infärgningen av alla små streck jag gjort ger olika intensitet i själva trycket.


Linoleumtryck - tryckte min nyckel på ett handskrivet blad från ett svenskt-arabiskt handskrivit lexikon. Gjorde flera tryck på olika papper och i olika färger.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar